SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.

1. Kasta-fånga

Utrustning: Boll
Antal: -
Vad tränas? Koordination, kroppsuppfattning, teknik och bollbehandling
Varför: Genom att lära sig hantera bollen på olika sätt ökar möjligheterna att utföra mer komplicerade övningar med tiden.
Utförande:
● Kasta och fånga bollen
- kasta med en hand
- Kasta med båda händerna
- Kasta och fånga högt
- Kasta och fånga lågt
● Studsa bollen och fånga den igen
- Kasta och fånga högt
- Kasta och fånga lågt
- Fånga med en arm
● Skriv ditt namn med bollen mot backen genom att använda händerna
● Upprepa med fötterna
● Gå på alla fyra
- För bollen framåt med olika kroppsdelar (huvud, knä, fot, öra)
- Byt boll med en kompis

2. Den magiska kvadraten (Covidsäkrad övning)

Utrustning: 4 olika föremål. T.ex koner eller västar i olika färger, boll.
Antal: -
Vad tränas? Kroppskontroll, styrka, reaktionsförmåga.
Utförande:
● Lägg ut en kvadrat med 4 olika föremål åt varje deltagare (Lättare med mindre
grupper).

● Varje deltagare placerar sig i mitten av sin kvadrat
● Instruera barnen att på ledarens uppmaning göra som hen säger.
● Övningsexempel: Ledaren ropar “rumpa på orange kon”, deltagarna ska då så snabbt som möjligt toucha med rumpan på den orangea konen och sedan springa tillbaka till mitten av kvadraten.
- Detta är en utmärkt övning för att deltagarna ska få lära sig hantera sin kropp, lyssna på instruktioner och uppmaningar.
- Ledaren kan själv styra övningen baserat på vad övningens syfte är.
- Var kreativ i övningsutförandet och ha klart vilket syfte ni har med övningen.
- Låt deltagarna komma med instruktioner som ska utföras.

3. Kramövningen

Utrustning: Västar i olika färger, koner i olika färger, bollar.
Antal: -
Vad tränas? Rumsuppfattning/orienteringsförmåga
Utförande:
● Utförande:Använd gärna en redan linjerad yta, avgränsa annars en stor yta (20x20m) med koner.
● Lägg ut olika föremål i ytterkant av den avgränsade ytan, t.ex koner med olika färger, västar med olika färger.
● Låt deltagarna röra sig fritt inom ytan utan boll (uppvärmning).
● Instruera deltagarna att på ledarens kommando utföra uppmaningen.
● Övningsexempel: Ledaren ropar “3 vid gul väst”. Deltagarna ska då så snabbt som möjligt ställa sig tre och tre vid en gul väst, de som inte lyckas får utföra en valfri rörelse som man kommit överens om innan medan de andra fortsätter jogga runt i cirkeln.
- Basera övningen utifrån antal deltagare.

● Utveckla övningen genom att låta deltagarna driva en boll samtidigt.
● Andra kommandon kan utföras som t.ex, runda koner, göra tre burpees etc.

4. Ormen

Utrustning: -
Antal: Mindre grupper för att öka inkludering
Vad tränas? Diverse rörelseförmågor, utmanar åskådareffekt.
Utförande:
● Dela in barnen i olika grupper, hur många som ingår i varje grupp bestämmer du själv men allt från 3-10 är rimligt.
● Deltagarna springer på led och den som springer längst fram bestämmer vilken rörelse som ska utföras och ropar ut det till resten av deltagarna i sin grupp där alla utför samma typ av rörelse.
● Efter ca 15-20 sekunder tar sig den som springer längst fram i ledet längst bak istället och övningen upprepas med ny rörelse.
- Börja med att visa olika rörelser som kan utföras för att ge barnen inspiration men låt dem tidigt bestämma vad som ska göras och uppmuntra nytänkande.